
Při blížících se Velikonocích se vždy objeví otázka, jaké změny a novinky nás čekají na trhu. Letos se velké obchodní řetězce rozhodly zavřít pouze na Velikonoční pondělí, které připadá na 21. dubna. Na ostatní sváteční dny se zákaz prodeje nevztahuje, a proto mnozí obchodníci očekávají zvýšenou poptávku.
Já, jako zasvěcený pozorovatel trhu, vnímám, že obchodníci už nyní pečlivě plánují, co lidé budou chtít nakoupit na pečení, jako jsou vejce, mouka, máslo a další základní suroviny. Například mluvčí Tesco, Iva Pavlousková pro ČTK oznámila, že hypermarkety budou mít v neděli zkrácený provoz do 23:00 a na Velikonoční pondělí nebudou provozovat ani rozvoz online objednávek. Všechny menší obchody do 200 metrů čtverečních, čerpací stanice a lékárny však zůstanou otevřené, což usnadní nákupy pro ty, kteří nechtějí čekat do úterý.
Další zajímavou změnou je, že řetězec Penny Market letos poprvé zavře všechny své prodejny také na Velikonoční neděli. To ukazuje, že se snaží podpořit své zaměstnance a umožnit jim prožít sváteční den v klidu.
Na druhou stranu, online supermarket Rohlík.cz se ukáže jako spolehlivý partner, jelikož bude fungovat i o Velikonocích, a to každý den od 6:00 do 23:00. Díky tomu si lidé mohou snadno objednat pestrou nabídku produktů, která zahrnuje nejen tradiční suroviny na pečení, ale také jehněčí a telecí maso, stejně jako oblíbené mazance.
S blížícími se svátky roste poptávka po těchto produktech, přičemž očekáváme, že se v týdnech před Velikonocemi zvýší přibližně dvojnásobně. Zákazníci sice plánují své nákupy, ale často se nechávají ovlivnit akčními nabídkami.
Bohužel se na trhu objevily i komplikace. Z důvodu obav z slintavky a kulhavky se do České republiky nemohou dovážet zvířata ze Slovenska, Maďarska a části Rakouska, což zahrnuje i jehňata a kůzlata. Tato situace jistě ovlivní dostupnost těchto tradičních velikonočních produktů.
Dalším aspektem je zdražení základních surovin, jakými jsou vejce a máslo a čokoládové výrobky. To se nevyhnutelně promítne do cen tradičních velikonočních beránků, které si zákazníci pravděpodobně letos pořídí za vyšší ceny.
Podle platných zákonů o zavírání obchodů musí být na Velikonoční pondělí zavřené všechny prodejny nad 200 metrů čtverečních. To ovšem neznamená, že by se nedalo nakoupit.
Na závěr lze říci, že Velikonoce jsou obdobím plným příprav, očekávání a tradic. Ať už plánujete nakupovat v kamenných obchodech, nebo se spolehnout na online nákupy, je důležité být připraven na větší poptávku a případné změny v dostupnosti výrobků. Letos nás čeká zajímavé a dynamické velikonoční období!